Sunday, December 17, 2017

Cerita clomid dan IUI

Assalamualaikum..

Harini masuk hari ke-4 on clomid. So far okay je, takdela rasa effect makan clomid macam orang lain. Maybe sebab makan sebelum tidur, kalau makan siang mungkin rasala kot. Sebelum ni tahun 2014 kalau tak silap dah pernah on clomid juga 1 cycle, dose paling rendah-50mg. Tapi kali ni Doc Hamid prescribed 150mg sehari. Harap2 membesar dengan jayanya la telur-telur ku. hihi.

Sebelum tu nak cerita, haritu masa review result HSG supposedly dpt clomid sekali tapi kebetulan habis stock pulak jadi kena pergi beli sendiri. Nurse bagi surat rujukan untuk prescribed clomid so pergila beli kat mana2 farmasi. Aku pun pergi ke farmasi area rumah, memang boleh kata farmasi favourite la ni sebab harga murah dan banyak jenis supplement yang dieorang jual.

Dipendekkan cerita, akupun cakap dekat salesman nak beli clomid tunjuk terus surat rujukan. Budak tu pun kira2 berapa biji aku nk kena beli. Since aku kena consume 3biji sehari selama 5 hari, total adalah sebanyak 15biji. So kenala beli 2 papan(1 papan=10biji). Adala lebihan 5 biji. Eh!dah macam blaja math plk. Haha. Masa nak bayar baru tanya harga dan budak tu kata harganya RM110. Aku macam 'ehhh biar betul mahalnyaaa' terus pandang suami aku dgn muka berkerut. setahu akula drp apa aku pernah baca kt blog ttcian lain dan tanya kawan2 takdela mahal sgt sampai cecah RM100. Jenis aku pulak kalau dah tanya2 tu takkan nak cancel pulakkan, so aku redha jelah bayar. Huu

Pastu tk puas hati trus whatsapp kawan yg baru je buat iui. Dia cakap dia beli RM49 je. Huaa. Ke korang rasa tu harga biasa?. Maybe sbb clomid tu ubat terkawal jadi tu yg farmasi tu jual mahal kott. Takpela dah terbeli nak buat cane. Moganya telur2 sihat dgn jayanyala makan clomid mahal ni. Haha

Sekarang tengah berkira-kira samada nak proceed iui terus atau tak. Plan macam nak try naturally dulu next cycle baru proceed iui. Tapi next cycle  ada hal pulak time nak buat iui tu. Untuk cycle ni pulak 26hb(CD14) nanti next appointment utk tvs & iui terus. Kalau ikut pengalaman aku guna opk selalunya aku ovulate masa CD12. Risau 26hb tu dah terlepas ovulation. huu. Nak set masa CD12 tak boleh sebab weekend and 25hb pulak cuti krismas. Mintak dgn nurse 22hb(CD10) katanya awal sgt pulak takut telur tak cukup matang lagi. Poning den mikirnya!. Hari2 I tanya husband I macammana ni. hihi

Lepas dah discuss dgn husband, dia cakap pergi jela 26hb tu kalau memang tak ovulate lg baru decide nak buat iui terus ke tak. Sekarang ni dia kata tak yah pening nk fikir2. Senangkan jawapan dia. Haha. Memandangkan akukan isteri mithali kan so aku ikut jela apa yg husband cadangkan. Nanti 26hb la baru decide 😁

Okla tu je nak cerita. Sorryla ni sbenarnya cerita merapu je.haha. nak meluahkan je kecelaruan kat kepala. Biasala aku suka fikir lebih2. Korang doakanla eh semuanya dipermudahkan. Nanti aku update apa kesudahannya. Hihi

Wassalam..

7 comments:

  1. saya pun on clomid start harini. makan malam jap gi. consume 150mg jugak! ehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru baca blog awak. sama2lah ye telur kita membesar dgn jayanya. hehe. Murah jekan clomid kt klinik dr hamid, saya beli smpi RM110. Huaa. memang tak puas hati betul.huu

      Delete
  2. semoga semuanya di permudahkan..sama-sama dikurniakan zuriat yang di nanti.nanti update yee

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Dah update. Hehe. Operate utk apa? Endo ke? Semoga dipermudahkan ye semuanya 😊

      Delete
    2. Alamak sorry terdelete pulak comment 😂

      Delete