Sunday, January 23, 2011

Cara-cara menghilangkan kegelisahan.

Assalamualaikum semua ;)

Hampir seminggu tak update blog. Kemana menghilang ye saya?. Jawapan hanya perlu disimpan untuk diri sendiri.hehe.
Tak ada idea sangat nak mengupdate blog, tapi just nak share bagaimana nak menghilngkan kegelisahan yang melanda hati. Korang semua mesti pernah rasa gelisah, gundah gulana kan? kadang-kadang perasaan tu datang sendiri tanpa sebab kan. 

First sekali kan. nie yang paling penting la ;

Mengingati Allah dapat menenangkan hati dan menghindarkan diri daripada berbuat dosa. Allah sangat suka pada orang yang berzikir. Kelebihan zikir nie, dapat melepaskan seseorang daripada bahaya. So, bila kita rasa tak tenteram, banyakkanla berzikir, kalau nak lagi berkesan solat sunat ataupun membaca Al-Quran.


Second : Kita kena terima ketentuan Allah dengan senang hati, terima rezeki yang telah ditentukan dengan hati yang terbuka, sebab segala yang telah terjadi adalah ketentuan Allah. Penting untuk kita tidak berkeluh kesah. Kalau kita dilanda masalah jangan cepat merungutla maksudnya, think positif anggap ada hikmah di sebalik semua yang terjadi.

Third : Jangan ingat perkara-perkara lepas yang telah terjadi pada kita, lagi2 perkara yang tak best yang boleh mendatangkan kegelisahan kat hati kita. Tak perlu ingat dah sebab perkara tu dah berlalu. Dan kita pun tak boleh dan undur balik waktu kan. Dalam maksud lain jangan pandang belakang la. ;)

Last sekali : IMAN
Kalau kita ada iman, iman tu akan menghilangkan kegelisahan yang kita alami. Sebab iman akan mendorong kita membuat sesuatu yang berladaskan Islam. Betul kan? cuba kita tengok orang yang tak de iman, bila ada masalah tak tau nak buat apa then bunuh diri. itu tandanya tak de iman. Iman tu kekasih orang-orang yang beriman.



Nie sikit ilmu untuk dikongsi bersama. Akupun insan yang lemah, yang sentiasa perlu kan bimbingan. ;) tak salah kalau kita share ilmu yang kita ada kan. 

p/s : nanti kalau ada anak, aku nak nama anak aku Nurul Iman.hehe.

No comments:

Post a Comment